Katastre vlani riešili 313-tisíc návrhov na zmenu majiteľa bytu alebo domu, je to najviac od roku 2008. Ale iba každý osemnásty prevod prišiel úradníkom cez internet, hoci je to lacnejšie, ako nosiť na úrad papiere.
Napríklad zrýchlený prevod nehnuteľnosti stojí normálne 266 eur, cez web je to len 133 eur a list vlastníctva dostane nový vlastník do pätnástich dní. Prepis vlastníka do mesiaca stojí v papierovej podobe 66 eur, elektronická verzia len 33 eur a ešte sa dá znížiť na 18 eur.
Drobná úspora pre každého
V praxi existujú tri možnosti, ako ušetriť za prevod nehnuteľnosti.
Pri prvej môže ušetriť 15 eur z bežného poplatku ktokoľvek, kto dá cez stránku www.katasterportal.sk dopredu vedieť úradníkom, že podá návrh na vklad a v dohodnutom termíne dokumenty aj prinesie na úrad.
Elektronický formulár sa volá Oznámenie o zamýšľanom návrhu na vklad, na jeho odoslanie netreba mať elektronický podpis. Pri papierovom návrhu na vklad s mesačnou lehotou na vybavenie sa dá takto poplatok znížiť zo 66 na 51 eur.
Ako vyriešiť prílohy
Druhá možnosť sa dá využiť v situácii, keď predávajúci aj kupujúci majú zaručený elektronický podpis a kúpna zmluva nemá žiadne špeciálne prílohy.
V takom prípade stačí kúpnu zmluvu a návrh na vklad digitálne podpísať a poslať cez web Slovensko.sk do elektronickej schránky katastra a zaplatiť administratívny poplatok.
Vybavenie do mesiaca bude stáť 33 eur namiesto 66 eur a pri zrýchlenom vklade do 15 dní sa dá poplatok znížiť na 133 eur, respektive 118 eur, keď dáte úradníkom dopredu vedieť.
Ale v praxi sa málokedy stane, že by kúpna zmluva nemala žiadne špeciálne prílohy. Napríklad pri predaji bytu je nevyhnutnou prílohou vyhlásenie o nedoplatkoch, ktoré dostanete od správcu bytovky na papieri.